+32 (0)3 647 16 98 info@advies4kmo.be

5 redenen waarom je als coach er niet in slaagt je praktijk op te schalen

 

Je merkt dat je praktijk goed draait, dat je klanten tevreden zijn, maar diep vanbinnen brandt het verlangen om met je zorgvuldig opgebouwde expertise meer mensen te helpen, om je praktijk verder uit te bouwen. Waarom lukt dat nu niet?!

 

  1. “Je kan toch maar het aantal mensen helpen dat in een bepaalde straal woont?”

Als je niet vanonder de kerktoren uitkomt, is je bereik inderdaad beperkt. Als je echter digitaal gaat denken, zijn er veel meer mogelijkheden. Je bereik wordt aanzienlijk groter – denk maar aan het taalgebied of misschien zelfs een groter gebied – en je krijgt dus veel meer impact. Door je expertise naar een online concept te transformeren, kan je veel meer mensen helpen.

 

  1. “Je kan toch maar de ‘billable hours’ aanrekenen?”

‘Uurtje factuurtje’, het was en is nog altijd een eenvoudig business model. Met een rendabel uurtarief kan je een mooie praktijk uitbouwen. Het aantal factureerbare uren is natuurlijk gelimiteerd, wat je groei beperkt. Als je maandelijks abonnementsgeld kan aanrekenen, creëer je een vaste inkomensstroom, en dus meer stabiliteit, rust en vrijheid.

 

  1. “Je kan toch niet nog meer werken dan dat je al doet?”

Klopt. Er zijn slechts 24u in een dag en daarmee moeten we het doen. Het goede nieuws is dat je niet méér hoeft te werken om je praktijk op te schalen. Als je je expertise online aanbiedt, bespaar je tijd bij het bedienen van je klanten en houd je dus meer vrije tijd over. Bovendien kan je werken waar en wanneer je wil.

 

  1. “Je kan je klanten toch niet vastbinden?”

Klanten komen, klanten gaan. In een reguliere coachpraktijk hebben zij geen contact met elkaar of slechts met hun eigen groepje waarin ze beland zijn, en verdwijnen zij weer van de radar. In gelijk welke situatie is het zeer waardevol dat gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten en kunnen delen. Als coach ben jij de geknipte persoon om dit mogelijk te maken en te begeleiden.

 

  1. “Je kan toch niet in interactie gaan met je klanten buiten je praktijk?”

Waarom niet? Als je contact houdt met je achterban, weet je beter wat er leeft en kan je daar ook op inspelen. Je kan relevante actualiteiten delen en je expertise optimaal inzetten. Zo profileer je je meteen als expert en ben je ook ‘top of mind’ als iemand een coach of een gastspreker zoekt, wat jouw praktijk opnieuw boost!